Szkoła Cynamonowa

typ:

2020, Konkursy, Usługowe

adres:

Wrocław, Polska

powierzchnia:

11 565m2

klient:

ZIM Wrocław

status:

koncepcja

zespół autorski:

Filip Zieliński
Jakub Wójtowicz
Michał Hondo
FRONT Architects (Paweł Kobryński, Wojciech Krawczuk, Marcin Sakson, stud. arch. Agata Kotlicka)

 

publikacje:

Szkoła Cynamonowa

typ:

2020, Konkursy, Usługowe

adres:

Wrocław, Polska

powierzchnia:

11 565m2

klient:

ZIM Wrocław

status:

koncepcja

zespół autorski:

Filip Zieliński
Jakub Wójtowicz
Michał Hondo
FRONT Architects (Paweł Kobryński, Wojciech Krawczuk, Marcin Sakson, stud. arch. Agata Kotlicka)

 

publikacje:

IDEA

Przedszkole, szkoła podstawowa dla najpierw dziecka, później młodego człowieka, to niezwykle ważny okres w życiu. Pełne ludzi otoczenie w jakim przebywa się bez mała 8 godzin w ciągu dnia ma bezsprzeczny wpływ na świadomość i postrzeganie świata. W jakimś stopniu można założyć, że określone rozwiązania urbanistyczne i architektoniczne mogą odbijać się na wrażliwości na pewne (bo przecież nie wszystkie) aspekty ogólnie mówiąc życia: od środowiskowych, przez estetyczne, edukacyjne, na psychologicznych skończywszy. Oprócz spełnienia programu funkcjonalnego, to światło, przestrzeń, bogaty program zieleni, bezpieczeństwo, integracja, transparentność, demokracja są podstawowymi pojęciami-ideami prezentowanej koncepcji.

W gęsto zabudowanej, silnie zgeometryzowanej i regularnej osiedlowej przestrzeni kwartałowej pojawia się kompozycja niemal swobodnie rozrzuconych (lecz połączonych) prostopadłościennych brył o zróżnicowanych wysokościach. Odzwierciedlają awans, promocję, kolejną małą cezurę, poprzeczkę w życiu dziecka: od przedszkola – budynek 1 kondygnacyjny, przez klasy 1-3 – budynek 2 kondygnacyjny, do klas 4-8 -budynek 3 kondygnacyjny. Jednocześnie wprowadzenie stopniowanej skali obiektu w poszczególnych jego częściach odnosi się do konkretnych potrzeb człowieka w danym wieku. Przedszkolak będzie się lepiej czuł w niższym obiekcie o możliwie intymnej skali, ośmioklasista zaś poczuje się pewnie w wyższym, większym, bardziej przestrzennym budynku.

Projektowany kompleks składa się 4 modułów. Pierwszy, przy placu wejściowym od północy, przeznaczony jest na sale gimnastyczne wraz z szatniami. Pozostałe rozciągają się wzdłuż ulicy Kaparowej, od strony wschodniej. Każdy z nich zorganizowany jest na podobnej zasadzie: wewnętrzną agorę-hol (budynek główny wejściowy) lub zielone atrium (pozostałe moduły) otaczają sale lekcyjne, pomieszczenia towarzyszące i sanitariaty. Pojęcia-konstrukty, które w zamyśle autorów mają przyczynić się do dobrego rozwoju młodego człowieka i sprawić, aby przedszkolak i uczeń przychodzili tu każdego dnia z przyjemnością i równie silną potrzebą poznania. Architektura oczywiście nie jest na tyle pyszna, aby uważać, że cokolwiek takiego może wydarzyć się bez ludzi: Nauczycieli i opiekunów. Bez nich, bez ich wiedzy i oddania dzieciom, najzmyślniejsza placówka będzie tylko wydmuszką.

Trzykondygnacyjny moduł główny-wejściowy (klasy 4-8) w parterze zapewnia stosowną, wielofunkcyjną przestrzeń (z ruchomym audytorium), z której w łatwy i widoczny sposób poprzez szerokie przegrody szklane można przedostać się na szkolny, zielony dziedziniec z pełnym programem sportowym i rekreacyjnym. Moduł przylegający (klasy 1-3) w parterze mieści przede wszystkim świetlice z widokami na wspomniany dziedziniec o ogrodowym charakterze, oraz stołówkę skierowaną na boczny plac wejściowy od strony wschodniej (pozytywny efekt ,,ożywienia” przyległej ulicy). Pośrodku atrium z urządzeniami do zabaw dla młodszych uczniów, w tym zjeżdżalnia , z której podczas przerw dla ,,maluchów” można szybko zjechać z 1 kondygnacji na parter. Ostatnim modułem jest opisywane jednokondygnacyjne przedszkole, połączone przejściem administracyjnym z całym kompleksem. Do niego prowadzi oddzielone wejście od strony ulicy Kaparowej. Sale dla dzieci są rozplanowane optymalnie pod względem nasłonecznienia i każda z nich ma bezpośredni dostęp do przedszkolnego wydzielonego ogródka z placem zabaw.

Inne projekty: