Szkoła Cynamonowa
adres:
Wrocław, Polska
powierzchnia:
11 565m2
klient:
ZIM Wrocław
status:
koncepcja
Filip Zieliński
Jakub Wójtowicz
Michał Hondo
FRONT Architects (Paweł Kobryński, Wojciech Krawczuk, Marcin Sakson, stud. arch. Agata Kotlicka)
Szkoła Cynamonowa
typ:
2020, Konkursy, Usługowe
adres:
Wrocław, Polska
powierzchnia:
11 565m2
klient:
ZIM Wrocław
status:
koncepcja
Filip Zieliński
Jakub Wójtowicz
Michał Hondo
FRONT Architects (Paweł Kobryński, Wojciech Krawczuk, Marcin Sakson, stud. arch. Agata Kotlicka)
IDEA
Przedszkole, szkoła podstawowa dla najpierw dziecka, później młodego człowieka, to niezwykle ważny okres w życiu. Pełne ludzi otoczenie w jakim przebywa się bez mała 8 godzin w ciągu dnia ma bezsprzeczny wpływ na świadomość i postrzeganie świata. W jakimś stopniu można założyć, że określone rozwiązania urbanistyczne i architektoniczne mogą odbijać się na wrażliwości na pewne (bo przecież nie wszystkie) aspekty ogólnie mówiąc życia: od środowiskowych, przez estetyczne, edukacyjne, na psychologicznych skończywszy. Oprócz spełnienia programu funkcjonalnego, to światło, przestrzeń, bogaty program zieleni, bezpieczeństwo, integracja, transparentność, demokracja są podstawowymi pojęciami-ideami prezentowanej koncepcji.
W gęsto zabudowanej, silnie zgeometryzowanej i regularnej osiedlowej przestrzeni kwartałowej pojawia się kompozycja niemal swobodnie rozrzuconych (lecz połączonych) prostopadłościennych brył o zróżnicowanych wysokościach. Odzwierciedlają awans, promocję, kolejną małą cezurę, poprzeczkę w życiu dziecka: od przedszkola – budynek 1 kondygnacyjny, przez klasy 1-3 – budynek 2 kondygnacyjny, do klas 4-8 -budynek 3 kondygnacyjny. Jednocześnie wprowadzenie stopniowanej skali obiektu w poszczególnych jego częściach odnosi się do konkretnych potrzeb człowieka w danym wieku. Przedszkolak będzie się lepiej czuł w niższym obiekcie o możliwie intymnej skali, ośmioklasista zaś poczuje się pewnie w wyższym, większym, bardziej przestrzennym budynku.
Projektowany kompleks składa się 4 modułów. Pierwszy, przy placu wejściowym od północy, przeznaczony jest na sale gimnastyczne wraz z szatniami. Pozostałe rozciągają się wzdłuż ulicy Kaparowej, od strony wschodniej. Każdy z nich zorganizowany jest na podobnej zasadzie: wewnętrzną agorę-hol (budynek główny wejściowy) lub zielone atrium (pozostałe moduły) otaczają sale lekcyjne, pomieszczenia towarzyszące i sanitariaty. Pojęcia-konstrukty, które w zamyśle autorów mają przyczynić się do dobrego rozwoju młodego człowieka i sprawić, aby przedszkolak i uczeń przychodzili tu każdego dnia z przyjemnością i równie silną potrzebą poznania. Architektura oczywiście nie jest na tyle pyszna, aby uważać, że cokolwiek takiego może wydarzyć się bez ludzi: Nauczycieli i opiekunów. Bez nich, bez ich wiedzy i oddania dzieciom, najzmyślniejsza placówka będzie tylko wydmuszką.
Trzykondygnacyjny moduł główny-wejściowy (klasy 4-8) w parterze zapewnia stosowną, wielofunkcyjną przestrzeń (z ruchomym audytorium), z której w łatwy i widoczny sposób poprzez szerokie przegrody szklane można przedostać się na szkolny, zielony dziedziniec z pełnym programem sportowym i rekreacyjnym. Moduł przylegający (klasy 1-3) w parterze mieści przede wszystkim świetlice z widokami na wspomniany dziedziniec o ogrodowym charakterze, oraz stołówkę skierowaną na boczny plac wejściowy od strony wschodniej (pozytywny efekt ,,ożywienia” przyległej ulicy). Pośrodku atrium z urządzeniami do zabaw dla młodszych uczniów, w tym zjeżdżalnia , z której podczas przerw dla ,,maluchów” można szybko zjechać z 1 kondygnacji na parter. Ostatnim modułem jest opisywane jednokondygnacyjne przedszkole, połączone przejściem administracyjnym z całym kompleksem. Do niego prowadzi oddzielone wejście od strony ulicy Kaparowej. Sale dla dzieci są rozplanowane optymalnie pod względem nasłonecznienia i każda z nich ma bezpośredni dostęp do przedszkolnego wydzielonego ogródka z placem zabaw.